Jak neony reklamowe budują klimat miasta?

Klimat to coś, co decyduje o szczególnym charakterze miasta. Coś, co sprawia, że chce się wracać i ponownie spacerować tymi samymi ulicami i zaglądać w te same zaułki. Atmosfera miasta jest jak magnes – przyciąga i nie pozwala się oderwać. Czasami powoduje nawet, że decydujemy się na stałe osiedlać w danym miejscu. A czasami sprawia, że po prostu często wracamy do konkretnego miasta w celach turystycznych.

Oczywiście klimat miasta nie bierze się znikąd. Składa się na niego wiele różnych czynników. Atmosferę tworzy zarówno przeszłość, jak i teraźniejszość. W dużej mierze to zabytki decydują o niepowtarzalnym klimacie. Wystarczy wyobrazić sobie Kraków bez Zamku Królewskiego na Wawelu lub Paryż bez Luwru, żeby uświadomić sobie, jak wiele straciłyby te miasta bez swoich flagowych atrakcji turystycznych. Im bogatsza jest historia danego miejsca, tym ciekawiej jest się w nim poruszać. Na każdym kroku natrafia się bowiem na ślady przeszłości. Żadne współczesne miasto nie byłoby jednak sobą, gdyby jego charakteru nie tworzyły również nowoczesne dzielnice i obiekty. Często to właśnie kontrast między starym a nowym miastem tworzy szczególną jakość. Dzięki niemu tego samego dnia można się znaleźć zarówno na klimatycznym rynku, jak i w zupełnie współczesnym klubie.

Neony a atmosfera nowoczesności

Jakie nowoczesne elementy budują klimat miasta? Bez wątpienia duży wpływ na to, jak prezentuje się dana okolica, mają różnego rodzaju reklamy. To właśnie ich obecność podkreśla dynamiczność miejsca i świadczy o tym, że jest ono dobrze prosperującym ośrodkiem gospodarczym i kulturalnym. Znajdujące się w mieście obiekty reklamowe mogą kierować miejscowych i zwiedzających do centrów handlowych, kin i teatrów, a także do lokali gastronomicznych czy klubów. Oprócz funkcji reklamowej pełnią więc one także funkcję orientacyjną – pozwalają odnaleźć się w terenie.

Reklama może przybierać różne formy. Jej najczęstsza postać to niewątpliwie duży baner, który naklejany jest na ścianie budynku lub na specjalnym rusztowaniu. Równie dobrym narzędziem marketingowym są jednak neony. Można zamieszczać na nich nazwy obiektów, hasła reklamowe czy godziny otwarcia. Oczywiście neony najlepiej się prezentują i tworzą najlepszy klimat w nocy. To właśnie wtedy rozświetlają swoim blaskiem ulice miast i nadają im wyjątkową atmosferę. Mało co sprawia tak wielką przyjemność jak spacer wzdłuż elewacji, na których dumnie prezentują się rozmaite neony. Niewątpliwą zaletą tych obiektów jest to, iż mogą one przyjmować różne kolory i różne kształty. Dzięki temu na jednej i tej samej ulicy nie powtarza się żaden neon, a ich suma tworzy wyjątkową galerię osobliwości.

Jednym z wyróżników miast, które posiadają klimat, jest to, że życie nie zamiera w nich wraz z nastaniem wieczoru. Wprost przeciwnie, ośrodki z niepowtarzalną atmosferą cechują się tym, że to dopiero po zmroku zaczynają się w nich dziać najciekawsze rzeczy. Restauracje zapełniają się gośćmi, a kluby tancerzami. Tętni życie kulturalne, odbywają się koncerty, pokazy filmów, spektakle teatralne. Do późnych godzin nocnych działa street food, dzięki któremu można zaspokoić swój głód nawet o drugiej czy o trzeciej w nocy po wyjściu z imprezy. Wszystkie te miejsca są w stanie świetnie oznaczać neony reklamowe. Dzięki nim da się rozpoznać każdy obiekt nawet wtedy, gdy nieba nie rozświetlają gwiazdy i panuje mrok.

Jak widać, neony pełnią wiele funkcji. Ich rola może polegać zarówno na informowaniu o istnieniu klubu czy budki z jedzeniem, jak i na dekoracji budynku. Bez nich klimat żadnego z miast nie byłby taki sam. Zarówno większe, jak i mniejsze ośrodki wiele straciłby na tym, gdyby zabrakło w nich neonów reklamowych

Wróć do bloga