Czy oklejanie auta reklamą jest zgodne z przepisami?

W natłoku informacyjnym dzisiejszych czasów coraz trudniej jest przebić się ze swoją reklamą do potencjalnych klientów. Świecące zewsząd kolorowe neony i banery coraz częściej zdają się zniechęcać, a to sprawia, że niektórzy przedsiębiorcy wracają do marketingowych korzeni i decydują się na bardziej analogowe formy promocji. Jedną z nich jest np. mobilna reklama na samochodzie. Oklejony pojazd poruszający się po mieście może podświadomie przyciągnąć uwagę odbiorców i zapaść w pamięci na tyle głęboko, by zdecydowali się skorzystanie z proponowanych usług. Czy jest to jednak legalne? I tak, i nie. Nielegalne jest bowiem oklejenie pojazdu i porzucenie go, lub odstawienie na znaczny czas. W świetle prawa działanie takie określane jest jako nielegalne umieszczenie reklamy w pasie drogowym, a za to grożą pokaźne kary.

Kiedy oklejenie samochodu reklamą jest legalne?

Możliwe jest więc złamanie prawa w związku z reklamą na samochodzie. Wynika to jednak nie bezpośrednio z faktu znalezienia się treści promocyjnych na pojeździe, a z nadużycia polegającego na nielegalnym użyciu pasa drogowego, parkingu czy nawet miejsca nieprzystosowanego do garażowania pojazdu. Prawo nie przewiduje kary za samo oklejanie samochodu reklamą, w związku z tym nie zabrania tego i jest to czynność legalna. Nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi opłatami. Wyjątek stanowią samochody w leasingu, których oklejenie wymaga niekiedy kontaktu z firmą leasingową i jej zgody na tę czynność. 

Należy więc pamiętać, by w decydując się na taką reklamę nie parkować samochodu w pasie drogowym zbyt długo. Może to być bowiem błędnie lub nie, uznane za łamanie prawa i podjęte mogą zostać środki przewidziane przez prawo w celu ukarania właściciela pojazdu. Poza tym wyjątkiem jednak prawo jest po stronie przedsiębiorców i oklejanie samochodu reklamą jest w pełni legalne, tak długo jak nie ogranicza widoczności prowadzącego i nie wpływa na warunki kierowania pojazdem. 

Wróć do bloga