Czym charakteryzują się kasetony semaforowe?

Kasetony semaforowe to umowna nazwa rodzaju reklamy o konkretnej charakterystyce, choć czasem używa się jej także względem innego typu reklam. W naszym wpisie spróbujemy wywnioskować, skąd właściwie wzięła się ta nazwa i co z założenia charakteryzuje, wyróżnia kasetony semaforowe właśnie. Wbrew pozorom nie będzie to zestaw uproszczonych definicji, a całkiem ciekawa historyjka związana z nazewnictwem.

Reklama lub wizytówka odstająca od ściany

Kasetonami semaforowymi nazywamy rodzaj reklam, czy reklamowych wizytówek z nazwą danego miejsca lub jego logo, które z założenia montujemy jednym bokiem (a właściwie jedną ścianką) do zewnętrznej ściany budynku.

Oś ścianki kasetonu semaforowego z zamieszczoną informacją jest prostopadła do elewacji – kaseton odstaje od ściany budynku. W praktyce w podobny sposób montujemy również elementy wewnątrz niektórych budynków, na przykład w centrach handlowych, na dworcach, w urzędach i innych biurowcach. Kasetony semaforowe, świetlne lub niekoniecznie, mają wyraźnie wskazać przechodniowi lub kierowcy dane miejsce. Gdy np. idziemy chodnikiem w centrum miasta, nie musimy rozglądać się po elewacjach, by łatwo wychwycić, gdzie znajduje się wejście do banku. Patrząc przed siebie, zobaczymy wystający (dosłownie) ze ściany kaseton semaforowy.

Skąd koncepcja i nazwa kasetonów semaforowych?

Według naszego słownika języka polskiego kasetonami nazywamy ozdoby sufitów lub sklepień, skąd więc właściwie taka nazwa używana do reklam montowanych na ścianach? Jeśli nasza analiza jest właściwa, w języku angielskim „kaseton” to coffer, a to słowo oznacza także „skrzynię” albo „kufer”. Kasetony semaforowe nie są z założenia płaskie – to skrzyneczki o różnych kształtach i rozmiarach, często kasetony świetlne. A skąd „semaforowy” w nazwie tych reklam? Od sygnalizatorów kolejowych, które informują maszynistę przede wszystkim o prędkości jazdy lub nakazie zatrzymania pociągu. Z kolei pochodzenie słowa „semafor” to prawdopodobnie połączenie dwóch wyrazów z greki: sema (znak, sygnał) i phoros (bariera). Kaseton semaforowy jako reklama również jest znakiem, który ma zachęcać do zatrzymania się.

Wróć do bloga