Dzieje reklamy zewnętrznej w Polsce i na świecie

W obecnych czasach reklama zewnętrzna w postaci szyldów, reklam świetlnych, kasetonów reklamowych itd. są dla nas standardem. Historię reklam zewnętrznych kojarzymy najczęściej z pierwszymi plakatami drukowanymi w Europie i Stanach Zjednoczonych, a tymczasem sięga ona początków pierwszych cywilizacji. W naszym wpisie przyjrzymy się bliżej dziejom reklamy zewnętrznej w Polsce i na świecie.

Historia reklamy zewnętrznej w Polsce. Plakaty z lat 90.

Zacznijmy od historii reklamy zewnętrznej w naszym kraju. Początki rozwoju reklamy zewnętrznej w Polsce określa się na lata 90., kiedy to trzy firmy zajmujące się produkcją i montażem plakatów na wielkoformatowych tablicach. Pierwsza wyraźna i skuteczna kampania w formie reklamy zewnętrznej została przeprowadzona na zlecenie firmy IBM, amerykańskiej spółki publicznej, która jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw informatycznych na świecie. Prężny rozwój reklamy zewnętrznej w Polsce to druga połowa lat 90., przy czym obecnie reklamy tego rodzaju wciąż stanowią kilka procent całego rynku reklamy. Szyldy reklamowe trójwymiarowe, reklamy świetlne i kasetony reklamowe wspomniane we wstępie, neony reklamowe, banery podświetlane – to dziś standard.

Historia reklamy zewnętrznej na świecie sięgająca początków pierwszych cywilizacji

Zgodnie z opowieściami o reklamach, które powtarzamy sobie od wieków, początki reklamy zewnętrznej sięgają początków pierwszych cywilizacji. Znana historyjka dotyczy Teb. Ponoć około 3000 lat temu powstała tam pierwsza reklama zewnętrzna, której twórcą był Egipcjanin starający się odnaleźć zbiegłego niewolnika. Rozkwit reklamy zewnętrznej w Europie określamy generalnie na wiek XVIII i XIX. Początkowo tego typu reklamy dotyczyły głównie wydarzeń z branży rozrywkowej. Warto też wspomnieć, że dwie wykorzystywane do dziś tendencje na rynku reklam zewnętrznych rozwinęły się w Stanach Zjednoczonych w latach siedemdziesiątych XIX wieku. Te tendencje dotyczą wynajmowania na stałe powierzchni reklamowych od właścicieli nieruchomości i budowy konstrukcji przeznaczonych na plakaty reklamowe, o jednym, dedykowanym zastosowaniu.

Wróć do bloga